Copiii — aceasta minunata zestre a noastra, a tarii, si a lumii intregi — au nevoie sa fie ingrijiti, aparati, hraniti, educati si iubiti, pentru a-si dezvolta „rasadul11 intr-un teren bogat si ferit de „daunatori11, spre a deveni din „puieti copaci falnici, puternici si folositori omenirii.De la nastere pina implineste un an, copilul creste intr-un ritm maxim, care incepe sa se normalizeze oarecum, la virsta de 3—4 ani.
Capacitatea sa de dezvoltare, de la conceptie pina la 4 ani, atinge cam 50% din totalul de crestere, din punct de vedere fizic si intelectual.De la 4 pina la 8 ani copilul cuprinde 80% din dezvoltarea adultului.Evolutia fizica si intelectuala a copilului, este determinata, in primul rind, de natura sa genetica cit si de mediu si de armonia si climatul familial. De aceea, parintii trebuie sa fie atenti, fiindca orice tulburare a acestui echilibru, se repercuteaza asupra dezvoltarii ulterioare a copilului, prin traume fizice si psihice.
Cei „7 ani de-acasa de care se pomeneste mereu, uneori cu ironie, sint realitati, care indica perioada cea mai activa a copilului de a-si insusi deprinderile, o data cu stimulii necesari formarii trupului, intelectului, psihicului, caracterului, comportamentului prin educatie.Grija fiecarei mame este sa aiba un copil sanatos, fizic si mintal.
Pentru aceasta este necesara asigurarea unui regim, de hrana, munca, odihna, somn, ritmic si igienic. In perioada diminetii, organismul desfasoara un maximum de energie, mai ales intre orele 7—11 si apoi dupa-amiaza intre 17—20. Intre orele 20 si 6 dimineata bioritmul este mai redus.Ritmul de zi intern variaza dupa lumina si temperatura, cit si dupa activitatea desfasurata.Atit ritmul de zi cit si cel de noapte, cer o reglare, o perioada fixa a intervalului de lucru (munca) si de somn. Intrucit in acest bioritm sint angajate fenomenele si procesele de functionare ale organismului, este necesar sa tinem seama de fiecare virsta in etapele scolare.
Copilul se dezvolta inegal. Ritmul de crestere este astfel:
— De la nastere la 1 an ritmul de crestere este maxim (prima copilarie).
— De la 1 an la 3 ani ritmul incepe sa mai scada (a doua copilarie).
— De la 3 la 6 ani ritmul de crestere este si mai lent (a treia copilarie).
— De la 6 la 10 ani ritmul de crestere este mai incetinit (virsta scolara mica).
— intre 10—11 ani si 13—15 ani este perioada scolara mijlocie; cresterea este intensa (prepubertatea) caracterizata prin aparitia perilor pubiali si axilari, dezvoltarea glandelor mamare la fete, schimbarea vocii, a inaltimii si greutatii corpului.
— De la 15 la 18 ani incepe pubertatea (apare ciclul la fete, secretia seminala la baieti)
S-a constatat ca azi, datorita conditiilor de trai, igienei, alimentatiei si bunei ingrijiri intr-un climat de dezvoltare a societatii civilizate copii cresc si se dezvolta, fizic si intelectual, mult mai repede ca in trecut si anume cu 2—3 ani avans. Astfel, ei sint mai inalti, mai voinici la trup, mai vioi si inteligenti.
Saltul de crestere variaza de la copil la copil, dupa natura sa.Cei ce sint mai putin dezvoltati fizic, nu vor fi supusi la eforturi mari. Fetele, de asemenea, nu vor face acelasi efort la 13 ani cum pot face baietii, la aceeasi virsta.Școlarii trebuie sa fie supravegheati sa aiba o pozitie corecta sprijinita cu spatele de banca, iar cind scriu, umerii sa fie paraleli cu linia bancii sau a mesei de lucru.
Faptul ca stau in banci, atentia pe care o au la cursuri, toata activitatea intelectuala, memoria, gindirea, auzul, vederea, solicita efort si incordare, ii oboseste.
Ritmul prea rapid al predarii oboseste, cel prea lent plictiseste.
Efortul pozitiei din banca oboseste muschii gitului, ai spatelui, ai miini- lor, bratelor si antebratelor.
Elevul mai mic oboseste dupa 5—7 minute de scris. Respiratia se succede rapid, bataile inimii se accelereaza. De aceea ei se misca si sint agitati.Capacitatea de munca este mai mare ziua decit noaptea. Intre orele 13—15 capacitatea de munca se micsoreaza si, de aceea, este momentul cel mai propice pentru odihna. Cind vine de la scoala dupa ce a mincat copilul nu trebuie sa fie obligat sa faca lectiile imediat, ci lasat sa se odihneasca putin, sau sa se joace afara in aer cu ceilalti copii.